Yleisiä oivalluksia
Business Assurance - ViewPoint
Hyödyntävätkö yritykset monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta?
D&I ei ole vielä useimpien liiketoimintastrategioiden ydin
Vain 38% on täysin samaa mieltä siitä, että D&I on osa heidän yrityksensä yleistä liiketoimintastrategiaa. Jokseenkin samaa mieltä on 41,2%. Tämä osoittaa, että D&I on tärkeä aihe, joka on nousemassa yritysten asialistalle, mutta vaihtelut ovat suuria. Esimerkiksi suuret yritykset (vähintään 500 työntekijää) ja nuoret yritykset (alle 19-vuotiaat) saavat keskimääräistä korkeammat tulokset. Suurissa yrityksissä on usein moninaisempi henkilöstö, joten niihin on kiinnitettävä huomiota yhteistyön ja hyvän yrityskulttuurin edistämiseksi. Nuoret yritykset ovat yleensä luonnostaan herkempiä aiheelle ja sisällyttävät D&I:n tietoisemmin alusta alkaen. Monissa yrityksissä D&I ei kuitenkaan ole esityslistan kärjessä, vaan sitä tarkastellaan usein esimerkiksi etiikan, ihmisoikeuksien, ilmastonmuutoksen ja muiden kestävän kehityksen aiheiden jälkeen.Koettu arvo on suurempi kuin todellinen sitoutuminen ja toiminta
Enemmistö on täysin samaa mieltä siitä, että monimuotoisempi ja osallistavampi yritys on myös suorituskykyisempi yritys (60,1%). Vaikka tämä on erittäin myönteistä, todellinen sitoutuminen, ensisijaiset tavoitteet ja liiketoiminnan merkitys osoittavat toisenlaisen kuvan. Vain 39,3% sanoo, että yrityksen johtajat ja työntekijät osoittavat sitoutumista osallistavan ympäristön luomiseen. Vielä alhaisemmat ovat luvut niiden osalta, jotka sanovat, että se on yksi yritykseni julkilausutuista arvoista/painopistealueista (34,8%) tai että se on liiketoiminnallisesti tärkeää (31,7%). Lisäksi 21,1% sanoo, että D&I voi rajoittaa organisaatioita ja liiketoimintaprosesseja. Tutkimukset osoittavat, että organisaatiot, joissa on homogeenisia ryhmiä, voivat olla tehokkaampia, kun yksinkertaiset tehtävät on tehtävä nopeasti. Yrityksille, jotka ovat riippuvaisia luovuuden ja innovoinnin edistämisestä ja hyvien liiketoimintapäätösten tekemisestä, D&I on osoittautunut eduksi. Useimmat yritykset eivät ole vielä saaneet liiketoimintahyötyjä D&I-pyrkimyksistään.Ajurit ovat pääasiassa sisäisiä
Osaajien sekä lahjakkuuksien houkutteleminen ja säilyttäminen on 57,8%:lle vastaajista erittäin tärkeä syy D&I:n soveltamiseen. Yrityskulttuurin parantaminen (54,1%) ja työntekijöiden työtyytyväisyyden ja työhyvinvoinnin lisääminen (50,8%) ovat seuraavat. Erityisvaatimuksiin, kulttuuriin sekä työntekijöiden sitoutumiseen ja työtyytyväisyyteen liittyvät sisäiset tekijät ovat korkeimmalla tasolla. Liiketoimintaan liittyvät ajurit, kuten uudet liiketoimintamahdollisuudet (36,7%) ja markkinaosuuden kasvattaminen (28,6%), ovat yleensä vastakkaisella puolella. Tämä saattaa heijastaa D&I:n erilaisia paradigmoja. Aiemmin keskityttiin edustukseen eli yhteiskunnan väestörakenteen heijastamiseen. Edustus ei kuitenkaan itsessään tarkoita osallisuutta. Tutkimukset osoittavat, että todella motivoituneet ja kypsemmät yritykset, jotka keskittyvät D&I:hen, tuottavat arvokkaita liiketoimintatuloksia.Useimmat yritykset ovat alkuvaiheessa
Vain 7,3% arvioi yrityksensä politiikan ja lähestymistavan kypsyyden johtavaksi. Asteikon toisessa päässä 18,8% sanoo olevansa alkuvaiheessa, kun taas 33,1% ilmoittaa kypsyyden olevan etenevää. Vaikka D&I näyttää nousevan yritysten asialistalle, useimmat yritykset ovat vasta aloittaneet D&I-toimintansa.Vain harvat ovat asettaneet koko yrityksen kattavia toimintatapoja ja mittareita
Vain 31,1% on laatinut D&I-alaa koskevan toimintapolitiikan.
Kun mukaan lasketaan ne yritykset, joiden politiikka rajoittuu pilottihankkeeseen tai yksittäiseen aloitteeseen, luku nousee 51,9%. Tämä osoittaa, että keskitytään yksittäisiin aloitteisiin eikä niinkään kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan yrityksessä. Se, mitä yritysten D&I-politiikkaan sisältyy, heijastaa itsearvioitua kypsyystasoa. Useimmat yritykset ovat edistyneet, ja painopiste näyttää olevan periaatteissa ja tavoitteissa (41,8%) sekä vastuualueissa ja vastuissa (36,8 %). Harvempi yritys keskittyy kohdennettuihin toimiin ja mittareihin.
Vain harvat soveltavat jäsenneltyjä mittauksia ja mittareita. Vain 21,5% yrityksistä on asettanut yleistavoitteita, kun taas 17,1% on asettanut tavoitteita pilottihankkeille tai yksittäisille aloitteille. D&I-aloitteita varten tulosindikaattoreita asettaneiden osuus on vieläkin pienempi. Kun matka aloitetaan, mittarit eivät useinkaan ole luonnollinen ensimmäinen askel. Mittaukset ja tunnusluvut ovat kuitenkin olennaisen tärkeitä suunnitelmalliselle lähestymistavalle ja edistymiselle, jotta voidaan parantaa kypsyyttä ja edistymistä.